Luang prabang, slowboat - Laos

1 maart 2017 - Pak Beng, Laos

Slowboat Luang Prabang -Laos

27-02-17

07.00u: de bus pakken vanuit Pai naar Chiang Mai, drie uur in de taxi met weer een achterlijke taxidriver. Aangekomen in Chiang Mai moesten we snel wisselen van taxi waarna we naar Chiang Rai reden. De rit naar Laos vanaf Thailand duurt 3 dagen waarvan je twee dagen op de boot zit en 2x overnacht op twee verschillende plekken. Aangekomen in Chiang Rai, mochten we de witte tempel bezoeken. Dit is echt een bijzondere tempel. Zoals je al raad is hij van de buitenkant helemaal wit. Het thema van de tempel heeft te maken met de duivel en hel en als je naar binnen loopt is het echt een grote grap. Overal op de muren staan superhelden, animaties, popsterren, filmfiguren en gebeurtenissen geschilderd. Ik vond het persoonlijk een beetje respectloos naar de tempelcultuur en de gebeurtenissen (zoals de twintowers die waren afgebeeld met een vliegtuig eropaf en een angry bird). Na half uur in de snikhete zon en tempel reden we door naar Chiang Khong (nog steeds in het noorden van Thailand). Hier kregen we bij de trip accommodatie. Dit was echt boven verwachting goed! Ik sliep met een Braziliaans stel op een kamer. Deze mensen waren heel aardig. Die avond heel lekker gegeten met de groep van de bus met gratis shotjes en kipnuggets, en toen heeeerlijk geslapen. Ontbijt was ook gratis en dat was helemaal prima! We werden gebracht naar de douane en hebben daar een visa on arrival geregeld. Ging prima snel maar was wel grappig om van de ene kant naar de andere kant te lopen en dan was je in Laos.

Dag 1 op de boot: 7u. Er werd ons verteld dat je veel eten moet meenemen omdat je daar wel wat kan kopen maar dat dit heel duur is. Ook zouden er gelukkig twee boten zijn want we waren met best veel mensen. Natuuuurlijk was de ene boot al weg met 1/5 van de mensen en zat de andere boot met 4/5 opgescheept. Drie keer raden waar ik op zat. Exact: 4/5. Stampesvol en rond de 50 mensen konden niet normaal zitten en stonden en zaten op de grond voor 7uur. Ook hebben ze hier moeite met tijd. We vertrekken altijd standaard een hualf uur/uur later en aangezien er ook locals op de boot zaten die afgezet moesten worden aan de Mekong rivier en verdwenen in de bosjes, kwamen we in totaal 1,5 uur later aan. De tocht op de boot was wel heel mooi! De natuur is prachtig hier en je zit de hele dag buiten. We kwamen aan in Pag Beng (in Laos) en wat heel chill was is dat ik wat Nederlandse meisjes uit Utrecht en en Nederlandse jongen uit Nijmegen heb ontmoet!  Super gezellig en ging met Lois, Kyra en Bob op de kamer. Dit was een privé kamer van 3 personen maar een extra bedje erbij was geen probleem! Lekker wat gegeten in een Indiaas restaurant en toen bij de happy bar uitgespeeld (dit was echter gewoon 00.00u).

Dag 2: 9u Gelukkig nu wel twee boten dus konden we relaxt zitten na een super chille nacht en lekker ontbijtje met vers fruit en yoghurt. We moesten even aanmeren want de motor was als een gek aan t roken. Dit duurde gelukkig maar 30 min.Op het strand waren allemaal kleine stukjes goud wat best geinig was.Kwamen die avond eindelijk aan in Luang Prabang in Laos. We zitten in het guesthouse sa sa lao. Dit is echt in de jungle maar heeel leuk en stiekem best wel luxe. Hutjes aan de rivier! Echt prachtig. Nu al helemaal te gek! Wat wel grappig is, is dat je weer heel erg moet wennen aan het andere valuta. Ik had voordat ik naar Laos ging m'n geld gewisseld van Thai Bath naar Lao Kip. 63 euro is ongeveer 550.000 kip. Ik was dus bijna miljonair. (Best leuk om dat voor een keer te zijn). Je betaald helaas wel met briefjes van 10.000 dus dat gaat hard.Vanavond lekker naar de stad en morgen bezoekje brengen aan de watervallen.

Heel veel liefs! Sop

1. Bianca:
    1 maart 2017
    Geweldig! Wat n avontuur!! We genieten met je mee; Have fun in Laos X
  2. Denise:
    4 maart 2017
    He Sop,
    Wat leuk om jouw verhalen te lezen. Wat n gave tijd heb je en wat schrijf je geinig. Lekker genieten griet!! Dikke kus
  3. Sophie Geurts:
    5 maart 2017
    He Denies!! Wat leuk dat je mn reisblog leest! Dankje :) komt vast goed hier xxx