Java - Indonesië

15 april 2017 - 001, Indonesië

Java

Jaja, ik leef nog! Even niks van me laten horen maar aangezien de laatste paar weken redelijk relaxt zijn en ik niet zo heeel veel meer uitspook vertel ik Java in een keer!
Na een overstap op Kuala Lumpur kwam ik om 22.00 eindelijk aan in Jakarta. De volgende dag beetje door de drukke stad gewandeld, heerlijk Indonesisch gegeten en geëindigd in de skybar op 59 hoog. De volgende dag wilde Will, Sam (twee engelse gasten) en ik naar Bogor. Hier heb je de botanische tuinen en vanuit Bogor kon je met de trein naar Bandung wat weer een stukje verder in Java is. De botanische tuinen waren mooi maar we kwamen niet echt in het goeie seizoen dus zoveel mooie bloemen zagen we niet. Daarnaast bleek uiteindelijk dat je helemaal niet met de trein naar Bandung kan en dat de bus die we dan moesten pakken via Jakarta naar Bangdung reed. Gezien het verkeer ,dat echt gekkenwerk is, besloten we de trein terug te pakken naar Jakarta en dan de trein te pakken naar Bandung. Toen we weer in Jakarta aankwamen waren alle treintickets uitverkocht behalve eentje om half 11 's avonds. De trein duurt 4/5 uur misschien wel 6 ( je weet het nooit met de indonezen hier) dus we zouden midden in de nacht aankomen! We wilde niet onze hele dag verspillen dus besloten we toch de laatste trein te pakken. Gelukkig kwamen we prima optijd aan en konden we inchecken en lekker gaan slapen. Ik verbaas me hoeveel je nog kan doen als je weinig slaap hebt. Bandung staat bekend om de kawah putih. Een krater van een vulkaan waar het water turquoise blauw is en het heel erg naar zwavel stinkt. Om hier te komen moet je een uurtje rijden met de auto maar aangezien het verkeer in java gekkewerk is doe je er miss 4 uur over. We besloten om twee scooters te huren en gewoon op de scooter te gaan. Dit was al een heel avontuur opzich! Ik zat achterop bij Sam en Will reed alleen. We hebben er 2,5u over gedaan op de scooter en toen we eindelijk aankwamen was het een beetje mistig. Het maakte niet heel veel uit want we konden het water met bomen erin zien en de sfeer proeven en ruiken. Na twee uur terug rijden zijn we die avond naar de bios geweest! Dit was echt heel leuk!
Weer even wat anders en prima als je weinig geslapen hebt. De volgende dag heb ik niet zoveel uitgespookt want weinig slaap breekt je toch wel op. Die avond zouden we dan ook naar Yogyakarta gaan, dit keer om 19.00u 's avonds maar trein duurt 8 uur dus komen we alsnog om 03.00 aan.
Ook nu de volgende dag door de stad gelopen en heerlijk geluncht. Yogyakarta is echt heel leuk! Iedereen maakt muziek op de bekendste straat van Yogya genaamd malioboro, er zijn heerlijke eettentjes en veel winkeltjes. Daarnaast zijn er heel veel mooie plekken rondom Yogya zoals Borobudur en Prambanan & mount Merapi. (Dit heb ik gedaan)
De mount Meripa is de zwaarste vulkaan die je kan beklimmen hier in Java, dus besloot ik dit te doen.
We werden om 23.00 opgehaald en begonnen om 01.00u 's nachts met lopen. De 'hike' duurde 4,5uur tot zonsopgang. Dit was alleen zo zwaar en stijl dat het geen hike meer was maar meer een klim. We waren met een groep van 10. Ik en twee russische gasten waren als eerste op de top en hadden er ook 3 uur over gedaan. (Geeeeen idee hoe ik dit voor elkaar krijg). Na 3 uur over zand door bos en stenen klimmen waren we eindelijk op de top en konden we wachten op de zonsopgang. Dit was prachtig! Heeel koud wel (0 graden) maar echt heel mooi! We stonden aan het randje van de krater en aan de andere kant konden we over heel Yogyakarta en omstreken uitkijken. De merapi is 3000m hoog en wij hebben 1500m geklommen (3 u heen en 2,5 terug). Dit is het meest vette en zwaarste wat ik ook heb gedaan. Ik denk dat dit het hoogtepunt is van de trip. Enorme uitputting en dan de top bereiken geeft echt een tof gevoel. De laatste dagen even tot rust gekomen en nu onderweg naar de laatste bestemming Den Pasar in Bali! Dit heeft heel wat moeite gekost en helaas 90 euro. Aangezien ik een ongelofelijke schijterd ben, heb ik een tweede ticket gekocht voor 35 euro. Ik vloog in eerste instantie met Lion air maar iedereen raadde dat af omdat 5 jaar geleden ze niet meer mochten vliegen in verband met drugs in tassen stoppen, bagage verliezen en landen in de oceaan.
Dus besloot ik een nieuw vliegticket te kopen vanaf Surabaya. (Nooit geweten dat je ook van yogya kan vliegen. Ja. Blond). Dus trein naar Surabaya geregeld. Trein gemist dus een nieuw ticket gekocht na veel gedoe eindelijk in de trein en vlieg morgen naar Den Pasar.
Laatste 10 dagen spenderen op het strand is echt heerlijk. Time flies en kan niet geloven dat ik nu nog maar 10 dagen heb!
Java was leuk maar kan niet wachten op Bali!
Tot over 11 dagen!

Heel veel liefs, Sop

1. Bianca:
    14 april 2017
    prachtig verhaal weer schat!! Genieten op Bali, groeten aan de aapjes
  2. Mama:
    14 april 2017
    Wat een avonturen!!! Geniet heerlijk op Bali!! We Kijken uit om je weer te zien en te huggen!!!
  3. Opa en oma:
    18 april 2017
    Lieve sophie,geniet nog maar fijn van het laatste staartje van je mooie reis.Kijk goed uit en bedankt voor al je mooie verhalen.We kijken naar je uit. Groetjes Oma en Opa..