Bali - Indonesië

25 april 2017 - Sayan, Indonesië

25-04-17 Bali - Indonesië

Ja, daar is ie dan. De aller-aller laatste blog.
3 maanden, 83 dagen, 43 plekken, 30 hostels, 6 vluchten en 67 nieuwe facebook 'vrienden' verder! Mijn laatste bestemming was Bali en wat ben ik blij met deze bestemming als eindpunt.
Bali is ongelofelijk!
Heel wester?: ja. Vind ik dat erg?: nee, totaaaal niet. De dag dat ik aankwam in Den Pasar was het gelijk al bloedheet, na half uur rond gewandeld te hebben om te zoeken naar een 'I am sure I am cheap' taxi, had ik er een gevonden en werd ik van harte verwelkomt ik Bali met een Balinees biertje die we op dronken tijdens onze autorit (Ja de taxi chauffeur had ook zin in een biertje tijdens het rijden).
De eerste plek in Bali is Ubud. Ik verbleef in een hostel midden in het centrum met zwembad en al! Super lekker. Ubud is heel speciaal. Het heeft iets gezelligs en knus maar kan je niet goed uitleggen waarom. Ik had bedacht om mijn grote backpack in Ubub te laten (die is inmiddels 18kg.. oopsss) en wat belangrijk spul, handdoek, bikini, en drie kledingstukken in een kleine tas te stoppen en zo een week door Bali te gaan touren met de scooter. Het verkeer in Bali is zo druk dat je met de scooter overal doorheen kan rijden en met de auto 3u stilstaat. Dus de scooter was perfect!!
Eerst reed ik vanuit Ubud naar Uluwatu. Dit ligt helemaal in het zuiden van Bali en dit is dé plek om te surfen. Naarmate ik dichter in de buurt kwam zag ik ook alleen maar hostels met namen van surfers, surfspots, 'eat surf sleep' ideeën. Ik reed als eerst naar Balangan Beach en dat was gelijk al prachtig! Helderblauwe zee, wit strand en perfecte golven. Ik was wel degelijk moe van 1,5u scooterrijden maar kon de verleiding niet weerstaan om even een boardje te pakken! Ik ben 4 dagen in Uluwatu gebleven en vond dit echt de leukste plek. Leuke nieuwe mensen ontmoet om mee te surfen, 5 hele mooie stranden gezien zoals: Nyan nyan, Bingin, Uluwatu, Padang padang en Balangan beach, reggae party bijgewoond, camera laten vallen in het water en weer door naar de volgende plek. Dit was Canggu en ligt meer aan de west kust van het zuiden! Hier was de surfsfeer ook redelijk te proeven alleen waren hier meer party's. Elke avond was er wel ergens anders een feestje in een club wat best wel heel gezellig was. Ik sliep in een surfershostel waar elke avond beerpong en flipcup werd gespeeld. Er was zelfs avond dat je een tattoo kon laten zetten! De eigenaar had even z'n maten opgebeld die hun spul mee namen en op de grond in het hostel mensen tatoeëerde. Hier in Bali is dit heel goedkoop dus had iedereen zo'n 4 tatoo's aan het einde van de avond. Nee, wees gerust mam! Ik heb er geen vier.
Na twee dagen Canggu terug naar Ubud voor de laatste drie dagen in Nusa Lembongan! Ik wilde heel graag nog ergens duiken en op Nusa scheen dat heel goed te kunnen!
Ik reed even langs Celuk en Seraswati voor wat zilveren sieraden, wat een hele grappige situatie was. Dit is ook allemaal wat goedkoper hier in Bali dus vroeg ik naar de plek en moest ik iemand volgen naar een smal weggetje achter een tempeltje, waar een klein winkeltje zat met allemaal zilverwerk! Hierna terug naar Ubud en even snel het monkeyforest bezocht!
De foto ziet er leuk uit op instagram maar eigenlijk waren het echt k*tbeesten!
Ze zijn super aggressief en als je iets van eten hebt dan graaien ze het zo uit je handen al moeten ze op je hoofd springen. Bij klommen ze omhoog via mn arm waardoor ik een klein schrammetje had maar verder
was het best geinig.
De volgende ochtend vroeg de boot naar Nusa lembongan, en op de boot bedacht ik me opeens dat Rabiës heerst in Bali onder de dieren; katten, honden, vleermuizen en ja, apen!
Rabiës is een ander woord voor hondsdolheid en dat kan je oplopen door een lik (op open wond of op je hand en daarna in je mond) een krap of een bijt. Als je er niet voor bent ingeënt moet je binnen 24-48 uur naar het ziekenhuis om een vaccinatie te halen want als je hier niks aan doet kan je heel vervelend overlijden. Nu ik al op de boot naar Nusa zat en het me toen pas bedacht zag ik mezelf al dood op bed liggen dus begon ik een klein beetje in paniek te raken. Na viavia bellen met de huisarts moest ik toch vaccinaties halen en gelukkig was er een ziekenhuis op Nusa dus hoefde ik niet terug naar Den Pasar en was ik toch nog redelijk optijd! Fijn om zo je laatste paar dagen te beginnen maar na het regelen van de duikschool en een goeie lunch op het strand voelde ik me weer helemaal chill.
De hele avond op het strand gehangen bij dream beach met een biertje en een bonfire was echt top! De volgende ochtend gedoken bij manta bay en coral bay. Helaas geen manta's gezien maar coral bay was echt heeel erg mooi en kleurrijk en werd bewoond door kleurrijke vissen en schildpadden!
Laatste dag op nusa en weer terug naar Ubud waar ik de laatste nacht zou slapen!
Een hele leuke verrassing is dat die twee Denen uit Vietnam eerder naar Bali zijn gevlogen zodat we nog even konden meeten!! Dit was echt zooo leuk!! Vandaag laatste dag en even lekker ontbijten en dan vlieg ik alweer naar huis!
Heel gek om te bedenken dat het echte leven weer gaat beginnen straks.
Cliché maar echt waar, is dat je heel veel leert op zo'n reis! Niet alleen van andere culturen maar ook mensenkennis, en heel veel over jezelf. Ik merkte wel dat ik dit echt nodig had, en heb nu goed de tijd gehad om over dingen na te denken en dat geeft nu meer rust. Tuurlijk heb je dipjes en dat is helemaal niet erg want die horen er gewoon bij. Ik heb heel veel nieuwe mensen ontmoet, kan nu vloeiend engels spreken, verschillende culturen en talen geleerd, thais leren koken, scooter gereden, gedoken, gesurfd, geklommen, mooiste natuur gezien, heel wat bedden gecheckt op bedbugs want ik weet nu hoe die eruit zien, in een sleepingbus geslapen, ontbeten met noodles en rijst, gedineerd met noodles en rijst en geluncht met noodles en rijst (nu wel toe aan een broodje kaas), geleerd dat; als de taxi of boot vol is, er altijd nog makkelijk de helft extra bij kan, je alles kan vervoeren op de scooter (koelkast, wc, 4 mensen) zolang je maar toetert je in kan halen aan welke kant je ook wil als je maar brutaal bent, chinezen, japanezen, koreanen typisch zo zijn zoals beschreven staat, je vrienden voor het leven maakt! (Ja dat zijn jullie Naja en Albi :))  en dat Azië zo groot en indrukwekkend is dat ik nog maar een paar keer terug moet om alles te zien.
Of ik zin heb om naar huis te gaan?
Nee: er is nog zoveel te zien en Bali is zo lekker warm en gezellig ik zou nog wel even willen blijven.
Ja: daar hoef ik volgens mij niet zoveel over te zeggen ;)
Ik ga nog even genieten van de laatste dag in Bali en zie jullie morgen weer in Nederland! Bedankt, terima kasih (indo), khokhobchai (ຂໍຂອບໃຈ laotiaans), kop kun kaa (thais), Cám ơn (vietnamees) voor het lezen van mijn blog en voor de reacties! Super lief dat jullie zo meelazen.
Tot morgen!

3. Denise:
    Fantastisch wijffie! Goeie vlucht terug
  4. Mama:
    25 april 2017
    Oh wat een geweldig laatste verhaal! Super leuk om te lezen! Jammer dat het voorbij is je blog maar wat heerlijk om je morgen weer te zien... ook nu loopt je terugreis niet helemaal zoals het zou moeten zijn maar ook dit komt goed!!;)Tot morgen lief!!
  5. Phemy:
    26 april 2017
    Lieve Sophie,
    Wat een pracht mens was je al maar hoeveel mooie bagage heb je extra nu!!
    Bedankt voor je heerlijke verhalen met deze laatste als een " boek waardige" afsluiter!!
    Sterkte met de laatste loodjes